5 Udførelse af bygge- og anlægsarbejde

  • Bygherren og arbejdsmiljøkoordinatorens samarbejde
    • Hvordan skal dialogen foregå, så den giver mening for både bygherren og arbejdsmiljøkoordinatoren: ”Hvad er vigtigt for mig?”
    • Mødehyppighed
    • Andre former for kommunikation, der sikrer at bygherren kan følge med i hvordan koordineringsopgaven varetages og fungerer
  • Bygherrens inddragelse (eller blot orientering om) den løbende opfølgning på PSS
  • Bygherrens deltagelse i sikkerhedsmøder, opstartsmøder og sikkerhedsrunderinger
  • Bygherrens opfølgning på de aftaler, der er indgået om koordineringen, så arbejdsmiljøkoordinatoren bliver ”holdt til ilden”
    • Løbende evaluering og erfaringsopsamling
  • Fastlæggelse af arbejdsmiljøkoordinatorens mandat (arbejdsmiljøkoordinatorens bemyndigelse til at iværksætte foranstaltninger mv, der er arbejdsmiljømæssigt begrundet, og til at reagere overfor entreprenører, der ikke lever op til fastlagte arbejdsmiljøstandarder)
  • Organiseringen af arbejdsmiljøkoordineringen, så der finder en reel koordinering sted og gennemføres ordentlige runderinger
    • Tilrettelægning af opstartsmøder, sikkerhedsrunderinger, synliggørelse af særlige risici, sikkerhedsmæder, arbejdsmiljøinformation mv.
    • Værktøjer til gennemførelse af sikkerhedsrunderinger og opstartsmøder mv.
  • Fastlæggelse af retningslinjer for samarbejde mellem arbejdsmiljøkoordinatoren og byggeledelsen
  • Omfanget af arbejdsmiljøkoordinatorens opfølgning ift. de enkelte entreprenørers[8]egne arbejdsmiljøforhold og deres egenindsats
    • I forbindelse med totalentrepriser skal entreprenøren være særligt opmærksom på at vise at han kan løfte koordineringsopgaven for bygherren