Bygherrerådgiver – Rådgivers arbejdsmiljøkompetence
Bygherrerådgiveren skal have den nødvendige viden om arbejdsmiljø og hvilke sundhedsmæssige og økonomiske fordele, der er for bygherren ved at prioritere bedre planlægning og koordinering i forhold til arbejdsmiljø under projektering og under udførelsen af bygge- og anlægsarbejderne.
Bygherrerådgiveren bør have tilknyttet arbejdsmiljøkompetence, der gør det muligt at rådgive bygherren om dennes pligter og sætte fokus på arbejdsmiljøhensyn allerede i initiativ- og programfasen.
Hvis ikke arbejdsmiljøkompetencen til at rådgive bygherren på arbejdsmiljøområdet findes i bygherrerådgiverens virksomhed, forventes det, at rådgiveren indhenter de nødvendige kompetencer. Det kan fx ske ved, at rådgiveren inddrager en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.
Find arbejdsmiljørådgiverne: her
Det anbefales, at bygherren i forbindelse med udbud af rådgiveropgaver beder om:
- Beskrivelse af virksomhedens ekspertise inden for arbejdsmiljørådgivning, hvilke personer (ressourcer og kompetencer) virksomheden vil bruge til opgaven.
- Referencer på udførte rådgivningsopgaver med væsentlige arbejdsmiljøhensyn.
Det vil desuden være en fordel, hvis bygherrerådgiver har gennemført den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer ved bygge- og anlægsprojekter.
Læs mere:
Siden er oprettet 1. oktober 2017
Siden er ændret 10. juni 2021