Arbejdsmiljøkoordinator i byggeperioden (B) – Forebyggelsesprincipper under udførelsen
Arbejdsmiljøkoordinator (B) skal i sin daglige kontakt med entreprenørerne inddrage de generelle forebyggelsesprincipper for arbejdsmiljø, men det er entreprenørerne, der har ansvar for de konkrete løsninger, herunder arbejdsgiveransvar for at planlægge arbejdet og instruere de ansatte.
Når forebyggelse bliver en naturlig del af planlægningen hos alle entreprenører medvirker det til en god sikkerhedskultur på byggepladsen,
Bilag 2 i bekendtgørelsen om bygherrens pligter angiver principper for håndtering af arbejdsmiljørisici, fx skal entreprenøren forhindre en arbejdsmiljørisiko, hvis de kan det, frem for at planlægge med brug af personlige værnemidler. Forebyggelsen starter allerede under projekteringen.
Se Generelle forebyggelsesprincipper i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om bygherrens pligter – at.dk og Arbejdsmiljøkoordinator (P) – Generelle forebyggelsesprincipper
Desuden angiver bilag 2 i bekendtgørelsen om bygge- og anlægsarbejde 10 særlige forebyggelsesprincipper for bygge- og anlægsarbejde. Det gælder fx planlægning af arbejdet og håndtering af oprydning og affaldshåndtering.
Det er gavnligt, at arbejdsmiljøkoordinator (B) sammen med entreprenørerne laver en risikovurdering af de planlagte aktiviteter, så risikoniveauet synliggøres.
Det er entreprenørerne, der skal finde løsninger til at sikre de ansattes arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøkoordinator (B) kan med fordel præcisere retningslinjer for risikovurdering i plan for sikkerhed og sundhed (PSS).
Siden er oprettet 1. oktober 2017
Siden er ændret 4. november 2024