Arbejdsmiljøkoordinator i byggeperioden (B) – Ajourføring af plan for sikkerhed og sundhed (PSS)
Arbejdsmiljøkoordinator (P) udarbejder plan for sikkerhed og sundhed (PSS).
Når bygherren har indgået aftaler med entreprenørerne, skal PSS’en ajourføres med input fra byggeledelsen og entreprenørerne. Det vil typisk være arbejdsmiljøkoordinator (B), som løser denne opgave.
Det anbefales, at ajourføringen sker hurtigst muligt – i perioden mellem udbud og de indledende forberedelser til etablering af byggepladsen, så de involverede aktører på byggepladsen har haft mulighed for at sætte sig ind i PSS’en, inden arbejdet igangsættes. PSS skal være tilgængelig for alle entprenører og ansatte på byggepladsen under hele udførelsen.
Se også
- Branchevejledning om plan for sikkerhed og sundhed (indeholder skabeloner)
- Bekendtgørelse om bygherrens pligter, bilag 3 – at.dk
- At-vejledning om plan for sikkerhed og sundhed – at.dk
- Bygherre – Plan for sikkerhed og sundhed
Ajourføring af PSS
Arbejdsmiljøkoordinator (B) skal løbende ajourføre PSS i nødvendigt omfang i takt med, at udførelsen skrider frem, og forholdene på byggepladsen ændrer sig.
Før opstart på byggepladsen aftaler bygherren og arbejdsmiljøkoordinator (B) med byggeledelsen, hvordan proceduren er omkring ajourføring, særligt hvordan den nye udgave distribueres til de involverede aktører på byggepladsen.
Det aftales, hvem der opdaterer fx tidsplanen og byggepladstegninger, så der kun forekommer én opdateret udgave.
Det er vigtigt, at det opdaterede materiale er vedlagt plan for sikkerhed og sundhed og er dateret.
Ajourføring omfatter fx:
- Projektering som foregår under udførelsen
- Nye fællesområder.
- Ændringer i afgrænsning af ansvar for sikkerhedsforanstaltninger i fællesområder.
- Ændringer i risici der udsætter andre for skadelige påvirkninger fra støv, støj m.v.
- Ændret anvendelse af tekniske hjælpemidler fx brug af reklamer på store facadestilladser, hvilket kræver betydelig bedre fastgørelse.
- Ændringer af tidsplan og byggepladstegninger
Afgrænsning
Det er vigtigt, at det til enhver tid fremgår af PSS, hvilke entreprenører, der har ansvar for et etablere, vedligeholde og fjerne sikkerhedsforanstaltninger i fællesområde.
- Arbejdsområder, der samtidig er adgangsvej for andre virksomheders ansatte eller brugere, herunder beboere eller leverandører
- Færdsels- og adgangsveje
- Skurbyen
- Materialepladser
- Affaldspladser
- Gangbroer
- Stilladser
- Indhegning og skiltning
- Orienteringsbelysning på fællesområder
- Fremføring af forsyning - el og vand.
Tidsplan og byggepladstegninger
Under udførelsen er det almindelig praksis, at byggeledelsen ajourfører tidsplanen og byggepladstegninger, men det skal ske i et tæt samspil med arbejdsmiljøkoordinatoren, herunder også i forhold til særligt farligt arbejde.
Information om produkter fra entreprenører
Det er endvidere en fordel, at arbejdsmiljøkoordinator (B) sikrer sig en oversigt over samtlige mærkningspligtige produkter inkl. brugsanvisninger, der under udførelsen af de enkelte arbejdsprocesser anvendes af den enkelte arbejdsgiver. Dette vil især være nyttigt i tilfælde af ulykker, brand og andre særlige beredskabsforhold.
Se også Arbejdsmiljøkoordinator (P) – Udarbejdelse af plan for sikkerhed og sundhed (PSS)
Siden er oprettet 1. oktober 2017
Siden er ændret 4. november 2024