Bygherren – Udpegning af arbejdsmiljøkoordinatorer 1
Bygherrens overvejelser i forbindelse med udpegning af arbejdsmiljøkoordinator kan være:
- Fordele og ulemper ved forskellige organiseringsformer.
- Koordinatoropgaverne kan udføres i samme virksomhed, men af to uafhængige afdelinger og med en person udpeget alene til arbejdsmiljøkoordineringen
- Koordinatoropgaverne kan varetages af en uafhængig virksomhed
- Om der skal vælges en gennemgående arbejdsmiljøkoordinator for at undgå videntab mellem projektering og udførelse
- Koordinatoropgaverne må ikke forveksles med arbejdsmiljørådgiverens opgaver - ej heller de projekterendes eller arbejdsgiverens pligter og ansvar, da det er forskellige lovgrundlag.
- Ved fag-, stor- og hovedentreprise kan det overvejes at udpege arbejdsmiljøkoordinator (B) allerede under projekteringen, så vedkommende kan deltage i granskningen af forprojektet.
- En tidlig udpegning af arbejdsmiljøkoordinator (B) giver mulighed for, at arbejdsmiljøkoordinator (P) tidligt kan sætte vedkommende ind i bl.a. plan for sikkerhed og sundhed (PSS).
- Præcisering af aftaleperioden, herunder om det er arbejdsmiljøkoordinator (P) eller (B), der varetager arbejdsmiljøkoordineringen af projektering under udførelsen
- Omfanget af koordineringsopgaverne i projektet, fx også for bygherreleverancer
- Behov for flere arbejdsmiljøkoordinatorer i forbindelse med store projekter og/eller skifteholdsarbejde på byggepladsen.
Siden er oprettet 4. juli 2017
Siden er ændret 31. august 2017